برنامه‌ی راهبردی حکم نقشه‌ی راه را در مسیر کنکور دارد. بیش از 60 درصد درس‌های کنکور باید در تابستان مرور شوند. این حجم بالا نیاز به برنامه‌ی حساب‌شده دارد تا دانش‌آموزان را از سردرگمی برهاند.

طبق برنامه‌ِی راهبردی در تابستان، هر درس دست‌کم 4 بار مرور می‌شود. این برنامه با مرور چندین‌باره‌ی هر درس و پوششی و نیمه‌پوششی بودن و داشتن آزمون‌های جمع‌بندی و جامع، امکان جبران عقب‌ماندگی از مباحث آزمون را فراهم کرده است.

این برنامه از دو بخش نگاه به گذشته و نگاه به آینده و نیز درس‌های عمومی سال یازدهم تشکیل شده است. نگاه به گذشته مربوط به درس‌های اختصاصی سال دهم و یازدهم و نگاه به آینده مربوط به دو درس ریاضی و فیزیک سال دوازدهم است. از آن‌جا که ممکن است دانش‌آموزان درس‌های سال دهم را فراموش کرده و نیاز به مرور بیش‌تر داشته باشند پیشروی سال دهم به صورت نیمه‌پوششی است و چون درس‌های سال یازدهم را به‌تازگی خوانده‌اید پیشروی سال یازدهم به صورت مستقل است. درس‌های سال دوازدهم هم چون جدید است پیشروی پوششی دارند.

سؤالات عمومی آزمون‌ها فقط از سال یازدهم طرح می‌شود. هر آزمون شامل سؤالات از یک‌پنجم کتاب به صورت مستقل است. در هر درس به همراه سؤالات تألیفی 10 سؤال از کتاب زرد عمومی نیز طرح می‌شود تا دانش‌آموز در درس‌های عمومی با دید طراح سؤالات کنکور آشنا شود و در طی سال بر اساس آن درس بخواند.

با برنامه‌ی راهبردی تابستان تنها بخشی از درس‌های ریاضی و فیزیک سال دوازدهم مطالعه خواهند شد، نه تمام آن.

دانش‌آموزان در آزمون‌های تابستان باید بین ریاضی و فیزیک سال دوازدهم یک درس را انتخاب کنند و در آزمون‌ها به سؤالات آن درس پاسخ دهند.

در بخش نگاه به آینده داخل نمودار‌ها تعداد سؤالاتی که از هر مبحث می‌آید مشخص شده است. تعداد سؤالاتی که از مبحث جدید می‌آید همواره کم‌تر یا مساوی تعداد سؤالاتی است که از مباحث قبلی طرح می‌شود. این نشان می‌دهد بخش نگاه به آینده به عنوان مبحث جدید همان قدر اهمیت دارد که مرور مباحث قبل.

ایده‌ی جدید کانون در برنامه‌ی راهبردی امسال تعیین تعداد پیمانه‌هایی است که لازم است دانش‌آموز برای رسیدن به تسلط روی هر مبحث با استفاده از کتاب آبی کار کند. تعداد این پیمانه‌ها بر اساس اهمیت مباحث و تعداد سؤالاتی است که از آن مبحث در کنکور طرح می‌شود. زمان لازم برای پاسخ‌گویی به سؤالات هر پیمانه و ارزیابی آن‌ها در کتاب آبی کانون مشخص شده است؛ بنابراین دانش‌آموز به کمک پیمانه‌های تعیین‌شده در برنامه‌ی راهبردی می‌تواند زمان لازم برای مطالعه‌ی هر مبحث را تخمین بزند و بر اساس آن برنامه‌ریزی شخصی کند.

هم‌چنین تعیین تعداد پیمانه‌ها در برنامه‌ی راهبردی، پاسخ‌گوی دانش‌آموزانی است که می‌خواهند بدانند برای هر آزمون از هر درس چند تست باید کار کنند.