انتخاب مدرسه

یکی از دغدغه های مهم والدین، انتخاب مدرسه خوب است. معیارهای خانواده های مختلف برای خوب یا بد بودن و انتخاب یک مدرسه متفاوت است . شما میتوانید برای دریافت لیست مدارس دولتی و غیردولتي رشت جلسه حضوري تشريف بياريد و یا برای لیست مدارس سایر شهرها با مرکز مشاوره قلم چي در ارتباط باشید .

پژوهش های مختلف نشان می دهد که بخش بزرگی از فکرها و دیدگاه های کسب شده در دوران کودکی، شخصیت، دیدگاه ها، عادات و بنیان های اعتقادی، اخلاقی، ارزشی، علمی و حتی عملی انسان در بزرگسالی، در دوران دانش آموزی شکل می گیرد و بعد از خانواده مدرسه نقش مهمی در این امر دارد . خانواده ها به طور معمول برای انتخاب مدرسه فرزند خود دقت بسیاری به خرج می دهند و گروهی در این انتخاب سخت گیر هستند، گاهی والدین مدرسه ای خارج از محله خود و دور را برای فرزند خود انتخاب می کنند، تنها به این دلیل که معلم یا کادر آموزشی خوبی دارد یا این تصور که درس خواندن در مدرسه ای در بالا شهر در تربیت خوب فرزندشان تاثیر دارد كه در اكثر موارد تاثير عالي دارد.

آنچه که همه ما می دانیم اهمیت تربیت است، تا آن جا که حضرت علی (ع) خطاب به فرزند بزرگوارشان می فرمایند : ” من به تربیت تو پرداختم پیش از آنکه دلت سخت و فکرت مشغول شود ” . این سخن نشان می دهد که سال های اولیه زندگی بهترین دوره برای شکل گیری است و اثر تربیتی آن تا پایان عمر باقی خواهد ماند . مفاهیم اولیه زندگی و اطلاعات و معلومات کودک در این دوره همانند بذرهایی هستند که در ذهن کودک کاشته می شود و در آینده رشد می کند و نتیجه ای شیرین از خود به جای می گذارد و در شکل گیری زندگی و تعیین سرنوشت وی و جامعه موثر خواهد بود .

انتخاب مدرسه در دوران تحصيل از حساسیت بیشتری برخوردار است. باید در نظر داشت که برای پرورش افراد مفید در آینده، اجزا و عناصر مدرسه شامل مواد درسی، دانش آموز، معلم، وسایل آموزشی، فضا و با یکدیگر در ارتباط و مهم هستند . برای انتخاب مدرسه باید از چندماه پیش شروع به شناسایی مدارس اطراف منزل و محله خود کنید و ضمن حضور در مدرسه و دیدن امکانات و وضعیت آن و ارتباط با مدیر و معاونان یا والدینی که فرزندشان در آن مدرسه تحصیل کرده است، آگاهی های لازم را در این باره کسب کنید .


معیارهای مهم در انتخاب مدرسه چیست ؟

آموزش خوب و کادر علمی قوی
رفتار مناسب معلمان و کادر مدرسه؛ به خصوص در پایه اول نقش شخص معلم بسیار پر رنگ است. معلم کلاس باید بتواند محصل را همراهی کند و انگیزه او را برای یادگیری و انجام تکالیف تقویت کند . این مسئله بیش از آنچه تصور کنید در آینده تحصیلی موثر است .
ساعات کاری مناسب با برنامه والدین
محیط شاد و توام با احترام
انضباط متناسب با سن محصل
توجه به امنیت محصل در حیاط، راه پله و هنگام استفاده از سرویس های بهداشتی
توجه به مسائل مذهبی در مدرسه
غیرانتفاعی بودن مدرسه و هزینه آن
ساختمان مناسب و داشتن کلاس هایی با نور، تهویه و میز و صندلی مناسب
نظافت به خصوص در آبخوری و دستشویی ها
زیبایی حیاط، امکانات تفریحی، امکانات آزمایشگاهی و سمعی و بصری
مشارکت کودکان در برنامه های جنبی مدرسه
وجود مشاور با تجربه و متبحر در مدرسه
داشتن وب سایت، بروشور، روزنامه دیواری و
ارائه روش های تدریس مناسب و برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای معلمان در راستای افزایش هرچه بیشتر مهارت آنان و بهبود امکانات و تجهیزات مدارس برای همگامی بیشتر با فناوری روز
درنظر گرفتن نزدیکی مدرسه به منزل



چگونه یک مدرسه خوب برای فرزندمان انتخاب نماییم ؟

برای انتخاب یک مدرسه خوب برای فرزندتان ، نکات زیر را مطالعه فرمایید :

در مرحله نخست ، شما باید لیستی از آنچه برایتان مهم است را بنویسید . این لیست می تواند شامل موارد گوناگونی از قبیل : دبيران مدرسه، وجود سرویس ، توزیع ناهار ، ساعت کاری مدرسه ، کلاس های فوق برنامه ، مساحت مدرسه ٬ زیبایی و تمیزی آن و باشد . نوشتن این نکات به شما کمک می کند که سریع تر به هدف خود که انتخاب مدرسه مناسب می باشد ، برسید .
لیستی از مدارس تهیه کنید . برای این کار می توانید به اداره آموزش و پرورش منطقه خود رفته و آدرس و شماره تلفن مدارس آن منطقه را بگیرید (بزودی در سایت آویژه دانش نیز منتشر خواهد شد) سپس با رفتن و یا تماس با مدارس ، چک لیست اولیه خود را بررسی کنید . می بینید که با این کار ، تعداد زیادی از مدارس از مرحله اول کنترل شما حذف می شوند و به همین دلیل بررسی سایر مدارس راحت تر خواهد بود. البته مدارسی که از ل

یست شما حذف می شوند را نیز اولویت بندی کنید تا در صورتی که از بین مدارس باقی مانده ، مدرسه مناسبی یافت نشد ، براساس اولویت های موجود به سراغ مدارس دیگر بروید .
اگر مدرسه ای از مرحله ۱ و ۲ گذر کرد و در بین انتخاب های نهایی شما قرار گرفت ، در ساعات کاری به آنجا بروید و سعی کنید با دانش آموزان و اولیایی که حضور دارند در مورد مدرسه صحبت کنید . البته پیش از این کار حتما لیستی از سوالاتی که برایتان مهم است ، تهیه کنید و از آنها و همچنین اولیای مدرسه بپرسید. امروزه بسیاری از مدارس از طریق امتحان ورودی و مصاحبه ، دانش آموزان خود را انتخاب می کنند. بد نیست که در زمانی که فرزندتان سر جلسه امتحان است ، با پدران و مادران سایر بچه ها صحبت کنید و علت انتخاب این مدرسه از جانب آنها را جویا شوید .
شهریه بالای یک مدرسه نشان دهنده کیفیت آن است در بسیاری از مدارسی که شهریه معقولی دریافت می کنند ، می بینید که کارایی و بازدهی به مراتب پايين تري نسبت به مدارس گران قیمت دارند. گاهی نیز مدارس با پر کردن برنامه کاری خود از طریق کلاس های اسم در کن ولی غیر کاربردی ، سعی در دریافت شهریه های بالاتر از حد تعیین شده توسط آموزش و پرورش دارند که درایت شما والدین عزیز می تواند به کاهش این سو ء استفاده ها کمک زیادی نماید . متاسفانه در بعضی از مدارس دیده شده که با شروع سال تحصیلی و یا گذشتن یک یا دو ماه ،قول هایی که برای انجام برخی از کارها و برنامه ها داده بودند را فراموش کرده و یا با بیان علل غیر قابل توجیه ، از اجرای آنها سر باز می زنند. همانقدر که انتخاب مدرسه مهم است ، پیگیری بعدی شما برای اجرای کارها و برنامه ها توسط اولیای مدرسه نیز مهم بوده و به پرورش بهتر فرزند شما کمک می کند.


نتیجه گیری :

معیارهای انتخاب مدرسه، در مقاطع تحصیلی مختلف تفاوت دارد و والدین نباید نسبت به این ویژگیها بی تفاوت باشند ٬ در صورت امکان سایر مطالب ما را در آویژه دانش دنبال فرمایید و سعی کنید روند انتخاب مدرسه توسط شما والدین گرامی با کمال دقت و حوصله صورت گیرد و اصطلاحا در این یک مورد بدون آنکه “دل را به دریا بزنید” تصمیم گیری نمایید .

کدام مدرسه را انتخاب کنیم؟ شاهد ؟ نمونه دولتی؟ تیزهوشان؟ .. مدارس برتر کشور چه ویژگی هایی دارند و ما باید چه معیارهایی برای انتخاب یک مدرسه داشته باشیم؟ در این مقاله به تمام این نکات پرداخته شده است


انتخاب مدرسه و ویژگی های مدارس برتر

انتخاب مدرسه خوب و موفق از دغدغه های والدین برای فرزندانشون می باشد که بعضی مواقع حتی به حساسیت بیش از اندازه منجر می شود. اما یک مدرسه خوب و موفق چه ویژگی باید داشته باشد. در ارتباط با مشاوره مدرسه و معرفی مدارس برتر که اکثرا والدین انتظار دارند مشاور، مدرسه ها را از مناطق مختلف شهر رشت و سایر شهرستان به آن ها معرفی کند. خوب در این موارد باید یک سری اطلاعات از خانواده ها گرفته شود . به عنوان مثال در ارتباط با معرفی مدارس راهنمایی، از نوع مدرسه ابتدایی که تحصیل می کرده- سطح نمرات دانش آموز- سطح فرهنگی خانواده- و اخلاق و روحیات دانش آموز سوال پرسیده شود.

در ارتباط با معیار ها و انتظارتی که والدین از یک مدرسه خوب و موفق دارند صحبت شود. به خانواده ها تاکید شود که از مدارس دولتی ( ار لحاظ رسیدگی به تمام فاکتور های درسی و پرورشی و تربیتی) نباید توقعي داشته باشند. چون در مدارس دولتی به دلیل رایگان بودنشون و به دلیل سطح درآمد خانواده ها تعداد بیشتری از دانش آموزان تحصیل می کنند و رسیدگی به یک کلاس ۳۵-۴۰ نفره کار بسیار سختی هست. والدینی که فرزندانشون در مدارس دولتی تحصیل می کنند باید رسیدگی آنها بیشتر باشد. به عنوان مشاور نظر بنده این است که در مقطع ابتدایي نیازی به مدارس غیر انتفاعی نیست، و دانش آموز با نظارت پدر و مادرش می تواند به سطح علمی بالایی برسد. البته توجه به این نکته هم لازم هست در انتخاب مدارس دولتی هم دقت کافی شود. دبيران مدرسه و مدیریت مدرسه از نکاتی هست که حتما باید مد نظر قرار گیرد.


و اما برسیم به ویژگی دبيرستان موفق و برتر :

در یک مدرسه موفق تاکید مناسب و مشخصی بر موفقیت درسی دانش آموز وجود دارد و تا امکانات آموزشی لازم و افراد آگاه، علاقه مند و صمیمی به کار تعلیم عهده دار امر تدریس در آن مدرسه نباشند امکان برخورداری و توفیق دانش آموزان ناچیز است.
در یک مدرسه موفق غير دولتي از دانش آموزان انتظار می رود که در زمینه کار و رفتار خود مسوول باشد و مدیر یا ناظم مدرسه خطای دانش آموزی را به حساب دیگر دانش آموزان منظور نکند.
در یک مدرسه موفق غير دولتي معلمان در محیط آموزشی باید خود الگوهای خوبی از اخلاق، رفتار، صداقت و دیگر صفات مطلوب آموزشی باشند.
در یک مدرسه موفق باید روابط و اوقات معلم با دانش آموز چنان تنظیم شود که امکان پاسخگویی به مشکلات شخصی

دانش آموز را داشته باشد.
آموزگاران موفق یک مدرسه آنهایی هستند که با داشتن رفتار مثبت یعنی رابطه ای صمیمی و مطلوب با دانش آموز مورد علاقه وی قرار گیرند چون معلمانی که روش های توأم با ترس و تهدید، استهزا، انکار، یأس و نومیدی را به کار می برند به احتمال زیاد در مورد شاگردان شان ناموفق تر از گروهی هستند که از این روش ها پرهیز می کنند.
در یک مدرسه موفق این واقعیت باید پذیرفته شده باشد که دانش آموزان متفاوت، توانایی های یادگیری متفاوتی دارند بنابراین کودک به دلیل آنچه به خوبی انجام داده تشویق می شود ولی به علت اینکه کسی کاری را بهتر از او انجام داده تنبیه نمی شود و یا مورد مقایسه تحقیرآمیز قرار نم یگیرد.
یک مدرسه موفق با یک جریان دایمی و زنده با خانواده دانش آموز در ارتباط است.
در یک مدرسه موفق به این امر توجه می شود که همیشه از بین دانش آموزان، افرادی که مشکلات قابل تحمل روانی دارند وجود داشته و معلمان با آنها هماهنگی دارند.
در یک مدرسه موفق غير دولتي رابطه یک جانبه و از بالا به پایین که متاسفانه محور فکری است مردود و به جای آن کوشش برای ایجاد اعتماد به نفس و تقویت روحیه مستقل و سرزنده و صمیمیت با دانش آموز منظور شده است تا در پناه آن نیروی بالقوه وی را در جهت ابتکار، تفکر و خلاقیت به حداکثر پتانسیل خود افزایش دهد.
معلمان یک مدرسه موفق باید در جریان زنده و مستمر تعلیم و تعلم بوده و در تمام مدت کار آموزشی خود از فراگیرندگان باشند. علاقه به تدریس، روحیه همکاری با دیگران در مدرسه، صبر و خودداری، آشنایی با اصول روان شناسی، شناخت قوانین رشد، یادگیری و خصوصیات سنی گروه های متعدد از ویژگی هایی است که یک معلم موفق دارا است و با این زمینه ها می تواند در تکوین شخصیت دانش آموز نقش موثری داشته باشد.
یک مدرسه موفق همه ساله آموز شهای منظم و مکرری را برای معلمان خود در دست اجرا می گذارد تا از طریق تشکیل کلاس های ویژه، تهیه مجلات مربوط به آنها و یا ایجاد آموزش های ضمن خدمت مشخص و هدفدار هرچه بیشتر بتوانند انگیزش، آگاهی و علاقه مندی آنان را در جهت پیشبرد برنامه و شکوفا کردن استعداد دانش آموزان فراهم کرده و ارتقا دهند.
در مدرسه موفق، معلم باید در تربیت دانش آموز واقع بین بوده و انتظار ساخت دوباره شخصیت او را نداشته باشد زیرا الگوی بنیادی شخصیت کودک پیش از ورود به مدرسه شکل گرفته و مدرسه نمی تواند و نباید سعی کند شخصیت جدیدی در کودک به وجود آورد.


ویژگی های مدارس برتر (از لحاظ مدیریتی و نرم افزاری(

مدیر مدرسه خوب دارای برنامه آموزشی و تقو یم اجرایی سالانه فعالیت ها و می باشد.
عوامل آموزشی مدرسه خوب با دانش آموزان دوست و رفیق هستند به نحوی که دانش آموز زیبا ترین احساس را دراین محیط دارد.
دانش آموزان در کارهای گروهی و فعالیت های آموزشی تربیتی مثل شورای دانش آموزی ،اقامه نماز، انجمن علمی و باعلاقه شرکت دارند.
معلمین و همه افرادی که با دانش آموز سر و کار دارند از سواد کافی برخوردارند و با مسایل تعلیم و تربیت و روانشناسی آشنایی دارند.
کارهای مدرسه خوب تقسیم شده و هریک از افراد نسبت به نقشی که در آن دارند هم توانایی لازم و هم آشنایی کامل دارند.
مدیر و دبیرا ن مدرسه خوب با فرایند یاد دهی یادگیری و روانشناسی تربیتی آشنایی دارند.
دانش آموزان در امور مختلف مشارکت دارند و نسبت به آن چه در آموزشگاه می گذرد احساس مسئولیت می نمایند.
تعامل مناسبی بین عوامل آموزشگاه و دانش آموزان و اولیاء برقرار است.
شورای دبیرا ن فعال بوده و در این شورا مسائل گذشته و روز و برنامه های آینده به بحث و بررسی گذاشته می شو د.
مدرسه خوب با اداره آموزش و پرورش و سایر سازمان ها ارتباط موثر و مطلوبی دارد.
در مدرسه خوب فعالیت ها و اقدامات هدفمند است و درتما م فعالیت ها نظم و انضباط حا کم است.
نظام مشاوره ای مدرسه خوب، کارا و اثربخش است.
مدرسه خوب دانش آموز را با مهارت های زندگی آشنا کرده به نحوی که پس از اتمام هر دوره تحصیلی به راحتی می تواند، وارد جامعه شود.
در مدرسه خوب، میراث فرهنگی، وطن دوستی، احترام به نیاکان و تاریخ و پرچم و گرامی داشته می شو د.
مجموعه امور مدرسه خوب با سازماندهی مناسب مدیر هماهنگ است.
و


ویژگی های مدرسه خوب (از لحاظ کالبدی و سخت افزاری(

فضای آموزشی مدرسه خوب کلاس درس متناسب با سن و پایه تحصیلی دانش آموزان محرک و جذاب باشد.
مدرسه خوب دارای محیطی زیبا و با طراوت و نشاط آور است.
در مدرسه خوب ابعاد کلاس ها و صندلی ها استاندارد متناسب با سن دانش آموزان می باشد.
فضای فرهنگی، هنری و فن آوری برای رفع نیازهای علمی و تحقیقی دانش آموزان مهیا می باشد.
مدرسه خوب به شکوفایی استعداد و توانایی جسمی دانش آموزان اهتمام دارد و در جهت تامین فضا و امکانات ورزشی کوشا می باشد.

در مدرسه خوب مکان نشستن راحت بوده سیستم های گرمایی و برودتی مناسب و کلاس ها به دور از سر و صد ا و دارای نورکافی می باشند.
در و دیوار و حیاط و رنگ مدرسه خوب، دارای پیام آموزشی و تربیتی هستند.
در مدرسه خوب با تامین سرویس ایاب و ذهاب به سلامت جسمی دانش آموزان توجه کافی می شود.
مدرسه خوب به بهداشت روحی دانش آموزان توجه کافی دارد و با ایجاد کتابخانه، آزمایشگاه، اتاق خلاقیت و سالن سمعی و بصری در جهت تامین آن می کوشد.
مدرسه خوب دارای امکانات آموزشی و آزمایشگاهی از قبیل رسانه های دیداری و شنیداری، تجهیزات آزمایشگاهی و می باشد.
محیط آموزشی گویای معماری ایرانی و اسلامی و دارای پیام فرهنگی هنری است.
و


انواع مدارس و مراکز آموزشی موجود در کشور :

مدارس دولتی
مدارس غیرانتفاعی (غیر دولتی(
مدارس استثنایی
مدارس آموزشگاه های آزاد
مدارس وابسته به وزارت خانه ها
مدارس خارجی
مدارس تطبیقی
مدارس اقلیت های مذهبی
مدارس شاهد و مدارس نمونه
مدارس شبانه
مؤسسات تربیت معلم (به دانشگاه فرهنگیان تغییر یافت، هر استان دارای یک پردیس پسرانه و یک پردیس دخترانه است(

مدارس غیرانتفاعى

به مدارس گفته مى شود که از طریق مشارکت مدام مطابق اهداف و ضوابط و دستورالعمل هاى وزارت آموزش و پرورش و تحت نظارت آن وزارتخانه تأسیس و اداره مى شوند .
دبيرستان انديشه هاي شريف رتبه يك و درجه يك از اداره آموزش پرورش كل استان گيلان دريافت كرد

مدارس دولتى

به مدارس اطلاق مى شود که کلیه امور آموزشى و پرورشی، مالى و ادارى را دولت تقبل نموده است .


مدارس استعدادهاى درخشان

به مدارس گفته مى شود که براى دانش آموزانى که از استعداد تحصیلى بالایى برخوردار هستند ایجاد شده است .


مدارس استثنایى

به مدارس گفته مى شود که براى دانش آموزان نابینا و ناشنوا، نیمه ناشنوا، عقب مانده ذهنی، عقب مانده تحصیلى و ناسازگار تأسیس مى شوند .



کدام مدرسه؟ غیرانتفاعی یا دولتی

ثبت نام در مدرسه غیرانتفاعی یا دولتی ؟ این پرسشی است که از سال ۱۳۷۲ با شروع به کار اولین برای والدین ایجاد شد. در این یادداشت به تشریح « غیرانتفاعی » مدرسه بخش خصوصی در قالب مدارس ویژگی ها و دسته بندی هر یک از این دو نوع مدرسه خواهم پرداخت تا اولیای دانش آموزان با نگرش و دیدی بهتر به تصمیم گیری در این خصوص بپردازند.
در حال حاضر خدمات مدارس درجه يك غير دولتي خيلي مناسب و بهتر از بقيه مدارس هست

مدرسه دولتی

مهم ترین ویژگی های مدرسه نمونه دولتی هزینه پایین و نزدیکی به محل سکونت است. اکثر مدارس دولتی به موضوع آموزش و پروش به چشم یک شغل و حرفه نگاه م یکنند که به دلایل مختلف تضمینی نسبت به خروجی های مدرسه ندارند. دلیل نخست این که معلمانی که از سوی اداره آموزش و پرورش به مدرسه معرفی می شوند، لزوماً با مدیر مدرسه و ساز و کار تربیتی و آموزشی آن (اگر چنین چیزی وجود داشته باشد) هماهنگ نیستند و این ناهماهنگی در حوز هی اجرا و آموزش به وضوح نمود می کنند. دلیل دوم این که هیچ گونه فیلتری در ثبت نام دان شآموزان وجود ندارد و مدرسه دولتی موظف است تمامی مراجعانی را که در محدوده ی مدرسه زندگی می کنند، ثبت نام نماید. لذا چه در سطح کادر آموزشی و اجرایی و چه در سطح دانش آموزان، مدرسه دولتی قدرت انتخاب ندارد. در چنین شرایطی مشخص نیست که فرزند من با چه کسانی همکلاس و هم مدرسه ای خواهد بود و تحت تعلیم چه معلمانی قرار خواهد گرفت.


مدرسه غیردولتی (غیرانتفاعی(

مدرسه غیردولتی با برنامه های فوق العاده و کادر آموزشی مجربش شناخته م یشود. به واقع آن چه موجب اخذ هزینه ی فوق العاده به نسبت مدارس دولتی است، ارائه خدمات ارزش افزوده و انتخاب کادر اجرایی و آموزشی باتجربه است. ضمن این که تعداد دانش آموزان مدارس غیردولتی معمولاً کمتر از مدارس دولتی است و نسبت معلم به دان شآموز

و رسیدگی مدرسه به اوضاع تحصیلی و فرهنگی دانش آموزان در مدارس غیردولتی بیشتر است. مدرسه غیرانتفاعی محصول تفکرات فعال سازی و مشارکت بخش خصوصی در دولت اول هاشمی رفسنجانی است که با پیشنهاد و پیگیری نجفی، وزیر آموزش و پرورش وقت محقق شد. البته مدارس غیردولتی نیز در یک سطح نیستند و چه بسا برخی مدارس دولتی از برخی مدارس غیردولتی، از هر نظر بهتر هستند.


چه معیارهایی برای انتخاب مدرسه مهم هستند؟

۱- کادر مجرب و دلسوز

اگر مدرسه ای را یافتید که معلمان و کادر اجرایی آن عمدتاً افراد عاشق و دلسوز تعلیم و تربیت هستند و معلمی را نه از سر شغل و حرفه، بل که برای دل و از سر مسئولیت پذیری برگزیده اند، شاید همین یک معیار برای انتخاب آن مدرسه کافی باشد. در مدارس دولتی متوسط به پایین، گاه آسیب های اجتماعی و فقر فرهنگی خانواده ها، آن چنان بر فضای مدرسه سایه می افکند که اضافه شدن مشکلات ساختاری وزارت آموزش و پرورش در ترفیع و ارتقای معلمان و اجر ننهادن به خدمات و زحمات ایشان، نهایتاً منجر به بی انگیزگی کادر آموزشی و اجرایی مدرسه از اصلاح امور خواهد شد و حرفه ی معلمی به یک پیشه ی رفع تکلیفی به منظور ارتزاق و کسب روزی تبدیل م یگردد. اگر چه در همین مدارس نیز معدود معلمانی هستند که بر عهد خود پایدار می مانند اما جوغالب مدرسه این گونه نیست.


۲-داشتن رویکرد تربیتی مناسب

امر آموزش و پرورش ترکیبی از عشق و دانش است. لذا نه تنها هیچ کس به صرف داشتن معلومات و دانستن فنون تدریس، معلم نمی شود، بل که به صرف عشق و علاقه ی به تدریس نیز کسی معلم نمی شود یا اگر بشود در این حوزه موفق نخواهد بود. به همین دلیل علاوه بر وجود تعهد و دلسوزی، داشتن رویکرد تربیتی نیز بسیار مؤثر است. بدین معنا که کادر اجرایی و آموزشی مدرسه در پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی، از یک چارچوب مشخص در حوزه تربیت تبعیت کنند. وجود چنین رویکردی ولو نقدهای جدی به آن وارد باشد، بهتر از هرج و مرج و سر در گمی معلمان و ناهماهنگی مربیان در اعمال سیاست ها و برنامه های آموزشی و پرورشی است. گام بعدی این است که رویکرد مدرسه با فرهنگ و اعتقادات شما همخوان باشد.


۴-مدرسه شناختی

نظام آموزشی و تربیتی این گونه مدارس که تعداد آ نها بسیار اندک و انگشت شمار است، مبتنی بر روش است. در مدرسه شناختی، از طریق آموزش غیر مستقیم، کودک را (Cognitive method) شناختی در موقعیتی قرار می دهند که خودش مباحث علمی را تجربه کند و مستقیماً در رویارویی با واقعیات به درک و فهم عمیق پدیده ها دست یابد. در این روش سعی می شود که مربی و کادر مدرسه کمترین دخالت را در فرایند یادگیری کودک داشته باشند تا بدین طریق اجازه دهند استعدادهای کودک آن گونه که هست و نه آن گونه که باید، رشد و شکل گیرد. اداره یک مدرسه به روش شناختی کار بسیار دشواری است که شاید در مقام حرف و ایده، ساده و جذاب به نظر برسد، اما به دانش، صبر و تجربه ی بالایی نیازمند است که نظام مدرسه از هم گسیخته نشود و در عین واگذاری امر یادگیری به کودکان و دادن آزادی های فراوان، خروجی آموزشی و تربیتی مدرسه در سطح مطلوبی باشد. مدارس مفید و بادبادک دو نمونه از مدارس شناختی است که به عقیده شخصی من مدرسه مفید در تحقق شعارها و اهدافی که ارائه کرده بود، موفق نبوده است و به همین دلیل مدرسه فرزندم را عوض کردم. لذا در گام دوم، بسیار مهم است که رویکرد تربیتی مدرسه با ارز شها و هنجارهای خانوادگی شما منطبق باشد و آن را قبول داشته باشید تا در طول تحصیل فرزندتان بتوانید با آن همراه شوید و به قوانین آن پایبند باشید.


۵-هزینه تحصیل

قطعاً هزینه ثبت نام یکی از شاخ صهای مهم در انتخاب مدرسه دولتی یا غیردولتی است. هزینه مدارس تراز اول غیر دولتی رشت نظیر انديشه هاي شريف و... دقيقا طبق دسنورالعمل اداره آموزش و پرورش است و هيچ هزينه اضافي از اوليا گرفته نمي شود


۷-فعالیت های فوق برنامه

واقعیت امر این است که بسیاری از مهار تهایی که در زندگی شخصی خودم آموخت هام مدیون فعالیت های فوق برنامه مدارس غيردولتي بوده است. من یک بار در دوران دبيرستان تئاتر بازی کردم، در تمامی مقاطع عضو گروه بودم. بارها و بارها در جم عهای بزرگ دان شآموزان و اولیا و مربیان به اجرای دکلمه و خواندن مقاله پرداختم، و زندگی گروهی و کار دسته جمعی را در چنین فضاهایی تجربه کردم. همه ی اینها مواردی است که در مدارس دولتی کمتر به آنها پرداخته می شود، حال آن که برای رشد و بارور ساختن استعدادها و خلاقیت های کودک، وجود چنین بسترهایی بسیار مثمر ثمر و مؤثر خواهد بود.



۸-ساعت کاری مدرسه و شغل مادر و پدرم

مدارس دولتی عمدتاً بین ساعت ۱۲ تا ۱۳ تعطیل می شوند و برای مادرانی که شاغل هستند، این زمان تعطیلی دانش آموزان مناسب نیست. زمان تعطیلی برای مدارس غیردولتی حدود ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۳۰ است که با افزودن زمان برگشت به منزل تقریباً م یتوان آن را با زمان برگشت مادر هماهنگ کرد. در انتخاب مدرسه به این مسأله نیز توجه داشته باشید

نکته پایانی و جمع بندی

شاکله اصلی شخصیت فرزندتان در خانواده شکل می گیرد. اگر شما به عنوان والدین فرزندتان با او دوست باشید و این ارتباط دوستانه را در پرتوی راهنمای یهای یک مشاور با وی استمرار دهید، برای فرزندتان وقت بگذارید و بهترین دوست و امین اسرار او باشید، چندان از بابت انتخاب مدرسه نگران نباشید.

متأسفانه این روزها با افزایش مشغله ی والدین، آنها به دنبال مدرسه ای هستند که با پرداخت هزينه، مسئولیت تعلیم و تربیت فرزندشان را به آن مدرسه واگذار کنند، غافل از آن که این مسئولیت خطیر واگذاری به غیر نیست و در هر صورت اعمال و رفتار فرزند را به پای والدین او مینویسند.

لذا مناسب ترین مدرسه، مدرسه ای است که هم راستا با فضای تربیتی خانواده باشد، بستر بروز و ظهور خلاقیت و استعداد کودکان را فراهم نماید و به تفاو تهای آ نها احترام بگذارد. اولیای دانش آموزان را در امر تعلیم و تربیت درگیر کند و گزار شهای خوب و به موقع از وضعیت تحصیلی و فرهنگی دانش آموز به ایشان ارائه نماید.